
Fot. Radio DoxaTrwa budowa multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę kolejową w Katowice Airport. We wrześniu minął rok od rozpoczęcia prac. Zadanie jest realizowane w południowo-wschodniej części katowickiego lotniska. Przedsięwzięcie obejmuje m.in. budowę bocznicy łączącej Katowice Airport z Centralną Magistralą Kolejową za pośrednictwem linii kolejowej nr 182 (Tarnowskie Góry – Zawiercie). To pozwoli m.in. na ograniczenie transportu drogowego na rzecz kolei.
– Powstająca infrastruktura pozwoli nam m.in. na składowanie oraz transport paliwa lotniczego przy użyciu kolei, co jest ważne dla takiego lotnisko jak nasze. Jesteśmy infrastrukturą krytyczną. Bardzo istotną z punktu widzenia transportu lotniczego, ale myślę też tych funkcji związanych z obronnością. Paliwa i ciągłość dostaw to jest najważniejszy element funkcjonowania lotniska, które przypomnę funkcjonuję 24 godziny na dobę 365 dni w roku – podkreśla Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego S.A.
– Z zakresu bocznicy mieliśmy do realizacji rampę rozładunkową, która została już wykonana w 100%. Realizujemy podest rozładunkowy – w tej chwili realizowane są tam prace konstrukcyjne. A o ile chodzi o zakres torowy, to mamy już wykonane połączenie do linii 182. W tym momencie realizujemy montaż trzech rozjazdów kolejowych – mówi Grzegorz Warych, kierownik kontraktu w Budimex S.A.
– Wchodzimy w etap końca prac konstrukcyjnych. Na zbiornikach magazynowych zakończyliśmy roboty żelbetowe. Wykonujemy płaszcz stalowy wewnętrzny zbiornika. Rozpoczynamy dodatkowy czwarty zbiornik – dodaje Jakub Kościesza, Dyrektor Zespołu Kontraktów Mostostal Kraków S.A.
Zakończenie budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Koszt inwestycji to ponad 130 mln złotych. Projekt jest dofinansowany ze źródeł Unii Europejskiej w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” CEF Military Mobility 2021-2027.
Artur Tomasik, Grzegorz Warych, Jakub Kościesza:
Autor: MGP












