65 proc. Polaków celem cyberataków. Co szósty z atakowanych stracił pieniądze

upday.com 2 godzin temu
29 proc. Polaków doświadczyło próby wyłudzenia pieniędzy poprzez wiadomość SMS z fałszywym linkiem - wynika z badania „Polaków portfel własny: W sieci oszustów”. 35 proc. Polaków przyznało jednak, iż nie miało sytuacji, w której ktoś podszywał się pod kogoś innego w celu wyłudzenia pieniędzy. PAP

Blisko dwie trzecie Polaków (65 proc.) spotkało się z próbami cyberprzestępstw, a 16 proc. z nich w efekcie straciło pieniądze. Tak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Bank między 11 a 21 sierpnia 2025 roku. Badanie pokazuje skalę zagrożeń w sieci i skuteczność stosowanych metod ochrony.

Najczęstszą formą ataku są SMS-y z podejrzanymi linkami – doświadczyło ich 29 proc. ankietowanych. Na drugim miejscu znajduje się phishing mailowy (22 proc.), a na trzecim telefony, w których oszuści podszywają się pod konsultantów lub członków rodziny (18 proc.). Równie często (18 proc.) występują oszustwa przez komunikatory internetowe. Fałszywe strony internetowe zaatakowały 15 proc. badanych, a fałszywe reklamy online – 13 proc.

Mimo powszechności zagrożeń, cztery na pięć prób oszustw (80 proc.) kończyły się fiaskiem. Jednak 16 proc. osób, które spotkały się z cyberprzestępstwem, straciło pieniądze. Co niepokojące, aż 40 proc. ofiar nie podjęło żadnych działań po incydencie. Z kolei 27 proc. zgłosiło sprawę do banku, 14 proc. zwróciło się o pomoc do policji, a 12 proc. skontaktowało się z CERT – zespołem reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego w ramach NASK.

Jak Polacy się chronią

Polacy stosują różnorodne metody ochrony przed cyberzagrożeniami. Najbardziej popularne jest ignorowanie podejrzanych linków – robi tak prawie 70 proc. internautów. Niemal połowa ankietowanych (46 proc.) korzysta z programów antywirusowych i regularnie monitoruje historię transakcji na kontach bankowych. Uwierzytelnianie dwuskładnikowe stosuje 39 proc. badanych, a 36 proc. sprawdza adresy odwiedzanych stron internetowych.

Inne popularne metody to regularne aktualizowanie systemu (35 proc.), korzystanie z bezpiecznych sieci Wi-Fi (34 proc.) oraz blokowanie wyskakujących reklam i okienek w przeglądarce (29 proc.). Regularne zmienianie haseł praktykuje 26 proc. respondentów, a 24 proc. edukuje się na temat zagrożeń w sieci.

Wiek ma znaczenie

Marcin Szklarski z Santander Consumer Bank zauważa wyraźne różnice między pokoleniami. «Odsetek ankietowanych w wieku 18-49 lat, którzy nie doświadczyli próby oszustwa nie przekracza 30 proc. Wśród seniorów jest to natomiast prawie połowa (48 proc.). Może to być związane z tym, iż nie wykorzystują oni technologii w tak wielu aspektach życia, jak młodsze pokolenia» – wyjaśnia.

Badanie przeprowadzono metodą wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI) na reprezentatywnej grupie tysiąca dorosłych polskich internautów.

Uwaga: Ten artykuł został stworzony przy użyciu Sztucznej Inteligencji (AI).

Idź do oryginalnego materiału