Rosja cały czas jest w stanie wojny z Ukrainą, ale międzynarodowe sankcje nie powstrzymały krajowego producenta Avtovaz przed zaprezentowaniem pierwszego SUV-a od prawie trzech dekad. Łada zaprezentowała całkowicie nowy model o nazwie Azimut, który bez problemu mógłby uchodzić za nową Dacię. SUV zadebiutuje w 2026 roku i ma być w całości zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w Rosji.
Nowy SUV Łady wyjątkowo nowoczesny
Nowy SUV o nazwie Azimut wygląda zaskakująco nowocześnie jak na Ładę i mógłby z łatwością konkurować z Dacią Duster i Bigster. Jego pionowy przód ma charakterystyczny wzór X-design, który pojawia się także w innych modelach rosyjskiego producenta. Mamy też ostre reflektory LED płynnie zintegrowane z osłoną chłodnicy i wlotami zderzaka.
Po bokach znajdziemy ostre zagięcia na błotnikach, 18-calowe felgi aluminiowe i dwukolorowe malowanie z dyskretną plastikową okładziną. Z tyłu pojawia się pełnowymiarowy pasek LED między tylnymi światłami oraz aluminiowa wstawka na tylnym zderzaku z ozdobnymi wylotami.
We wnętrzu deska rozdzielcza nie wygląda zbyt inspirująco. Mamy jednak sporo wyposażenia. Jest cyfrowy kokpit z zestawem wskaźników oraz 10-calowy ekran systemu multimediów z wbudowaną nawigacją i wirtualnym asystentem. Platforma systemu została opracowana we współpracy z rosyjską firmą Sber. Oprócz podwójnych ekranów, w standardzie znajdziemy sześć głośników, kamerę cofania czy bezkluczykowy dostęp. Jednakże, dla chętnych do wydania większej kwoty dostępne będą opcjonalne ulepszenia. Takie jak bezprzewodowe ładowanie, panoramiczny dach, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane boczne szyby, elektryczna klapa bagażnika i kamera 360 stopni.
Pod maską stary dobry silnik spalinowy
W momencie premiery Azimut będzie napędzany wyłącznie silnikami benzynowymi, z których żaden nie ma elektryfikacji. Będzie dostępny silnik wolnossący o pojemności 1,6 litra i mocy 120 KM, a także jednostka 1,8 litra o mocy 132 KM. Obie wersje otrzymają 6-biegową manualną skrzynię biegów lub automatyczną CVT. W przyszłości dostępna będzie także wersja o mocy 150 KM.
SUV został zbudowany na zmodyfikowanej wersji platformy Vesta, która jest dostępna od 2015 roku, z liftingiem w 2022 roku. Ale platforma otrzymuje nowe zawieszenie tylne i prześwit 208 mm, co jest dość dobrym wynikiem jak na standardy crossoverów.
Pomimo cech stylizacji terenowej, Azimut prawdopodobnie będzie miał napęd tylko na przednie koła, podobnie jak sedan Vesta i SW. Jednak Lada podkreśla swoją „koncepcję terenową” i „zdolność do jazdy w terenie”, sugerując możliwość wprowadzenia w przyszłości wersji z napędem na wszystkie koła.
Ceny
Produkcja ma rozpocząć się w 2026 roku. Ale ze względu na trwającą wojnę i sankcję mało prawdopodobne jest, abyśmy zobaczyli SUV-a gdziekolwiek poza Rosją. Tamtejsze media szacują, iż samochód będzie rozpoczynał się od około 118 000 złotych, co czyni go najdroższą Ladą w portfolio.