Konsekwencje zniewolenia człowieka. Omów zagadnienie na podstawie Innego świata Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

babaodpolskiego.pl 1 dzień temu
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

Opracowanie pytania z puli pytań jawnych na maturze ustnej z języka polskiego w latach 2026-2028.

Wstęp (wprowadzenie):

Zarówno III Rzesza, jak i Związek Radziecki podczas II wojny światowej dążyły do całkowitego zniewolenia swoich więźniów – między innymi Polaków i Żydów przetrzymywanych w obozach pracy, koncentracyjnych i zagłady. Zniewolenie polegało na dehumanizacji (traktowaniu więźniów w sposób nieludzki, zmuszaniu do ciężkiej pracy, pozbawianiu godności), a jego konsekwencją było przede wszystkim złamanie kręgosłupa moralnego przetrzymywanych. Obydwa reżimy chciały, by więźniowie przyjęli moralność obozową: zrezygnowali z systemu wartości opartego na idei humanizmu na rzecz mechanizmów przetrwania.

Rozwinięcie („Inny świat”):

Konsekwencje zniewolenia człowieka ukazano również w „Innym świecie” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, który po pobytach w licznych sowieckich więzieniach został przeniesiony do łagru w Jercewie. Warunki zapewnione przez sowieckie władze były nieludzkie – więźniowie musieli pracować po 12 godzin dziennie na mrozie przy wyrębie lasu, a po powrocie dostawali głodowe racje żywnościowe – dwie łyżki zupy i odrobina chleba (400–700 gramów, w zależności od kotła). Faktyczną władzę w obozie sprawowali urkowie, czyli recydywiści słynący z okrucieństwa, a poczucie strachu potęgowały wszechobecne choroby, na które zapadali więźniowie (między innymi kurza ślepota czy szkorbut).

Celem pobytu w obozie było całkowite zniszczenie człowieka – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Wycieńczająca praca w połączeniu z ciągłym strachem o własne życie i zależnością od innych sprawiały, iż więźniowie odczuwali stałe zagrożenie; każdy musiał liczyć tylko na siebie, traktowano z dystansem innych, rzadko zawierano przyjaźnie, ponieważ obawiano się donosów…

ZOSTAŁO CI JESZCZE 6 MINUT CZYTANIA

Kup teraz pełne omówienie pytań jawnych z „Innego świata”!
KUP TERAZ!

Zbiór opracowań zagadnień z puli pytań jawnych na maturę ustną 2026, 2027 i 2028 z języka polskiego pozwoli Ci jeszcze lepiej przygotować się do egzaminu! W ebooku omawiam wszystkie zagadnienia z „Innego świata” oraz podaję konteksty z innych lektur obowiązkowych. Znajdziesz tu między innymi omówienie tematu „Konsekwencje zniewolenia człowieka” na podstawie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego.

  • Opracowanie pytań na maturę ustną 2026-2028 – „Inny świat”

    4,00 z VAT Dodaj do koszyka
  • Promocja!

    Opracowanie pytań jawnych na maturę ustną 2026-2028 – pełen zestaw 29 lektur

    152,00 Pierwotna cena wynosiła: zł152,00.90,00Aktualna cena wynosi: zł90,00. z VAT Dodaj do koszyka

Temat „Konsekwencje zniewolenia człowieka” obowiązuje na maturze ustnej w 2026 r., a także w latach 2027 i 2028!

Kup teraz opracowanie pytań jawnych z „Innego świata”! Pamiętaj, iż w zestawie jest zawsze taniej!

KUP TERAZ! Opracowane pytania na maturę ustną w latach 2026-2028

Jeśli to czytasz — daj mi znać na swoim ulubionym kanale:

Gustaw Herling-Grudziński - Inny świat - produkt ze sklepu Baba od polskiego

Pełne opracowanie i streszczenie „Innego świata” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego (czas akcji, miejsce akcji, bohaterowie, język, motywy, konteksty) znajdziesz w moim sklepie.

Wszystkie posty z tagiem "GUSTAW HERLING-GRUDZIŃSKI"
Wszystkie posty z tagiem "INNY ŚWIAT"

Jeśli to czytasz — daj mi znać na swoim ulubionym kanale:

Idź do oryginalnego materiału