Dramatyczny plan UE na najgorsze! Bruksela nakazuje 450 milionom Europejczyków gromadzenie zapasów

warszawawpigulce.pl 8 godzin temu

Unia Europejska wprowadza bezprecedensową strategię kryzysową o rewolucyjnym charakterze, która ma fundamentalnie przygotować wszystkich mieszkańców Wspólnoty na potencjalne zagrożenia mogące zagrozić stabilności całego kontynentu europejskiego. W dramatycznym dokumencie zatytułowanym „Unia Gotowości”, który został opublikowany przez Komisję Europejską, zawarto bezpośredni apel skierowany do czterystu pięćdziesięciu milionów obywateli Unii Europejskiej o natychmiastowe utworzenie strategicznych domowych zapasów żywności, wody pitnej oraz podstawowych leków, które pozwolą każdemu gospodarstwu domowemu przetrwać minimum trzydniowy okres izolacji bez jakiegokolwiek zewnętrznego wsparcia ze strony państwa czy instytucji pomocowych.

Fot. Warszawa w Pigułce

Ta radykalna i bezprecedensowa zmiana w oficjalnym podejściu Brukseli do kwestii bezpieczeństwa europejskiego odzwierciedla dramatycznie rosnące obawy najwyższego szczebla europejskich ekspertów od spraw bezpieczeństwa wobec narastających i wielowymiarowych zagrożeń, które w sposób bezpośredni i wieloaspektowy mogą zagrozić stabilności, bezpieczeństwu oraz samemu istnieniu demokratycznych struktur na kontynencie europejskim w najbliższych latach.

Nowa strategia kryzysowa stanowi fundamentalne i historyczne odejście od wszystkich wcześniejszych koncepcji zarządzania kryzysowego, które odpowiedzialność za skuteczne reagowanie na sytuacje kryzysowe powierzały głównie profesjonalnym instytucjom państwowym oraz wyspecjalizowanym służbom ratowniczym. W dramatycznej zmianie paradygmatu, Komisja Europejska po raz pierwszy w historii integracji europejskiej zwraca się bezpośrednio do zwykłych obywateli, czyniąc ich aktywnymi oraz świadomymi uczestnikami ogólnoeuropejskiego systemu gotowości kryzysowej i narodowej odporności.

Ta rewolucyjna zmiana filozoficzna wynika z coraz większych i bardziej uzasadnionych obaw europejskich strategów dotyczących krytycznej podatności współczesnej Europy na zagrożenia zarówno konwencjonalne, jak i nowoczesne zagrożenia hybrydowe, szczególnie te pochodzące bezpośrednio z agresywnej Federacji Rosyjskiej oraz innych wrogich podmiotów państwowych i niepaństwowych, które systematycznie prowadzą działania destabilizacyjne wymierzone w demokratyczne społeczeństwa europejskie.

Kompleksowy i szczegółowo opracowany plan został stworzony jako bezpośrednia i pilna odpowiedź na lawinę dramatycznych kryzysów, które sukcesywnie dotknęły Europę w ostatnich latach, wykazując krytyczne słabości w dotychczasowych systemach zarządzania kryzysowego oraz ujawniając fundamentalną nieprzygotowanie europejskich społeczeństw na konfrontację z nowoczesnymi zagrożeniami wielowymiarowymi.

Pandemia COVID-19 w sposób bezlitosny obnażyła krytyczne i systemowe słabości w łańcuchach dostaw oraz zorganizowanych systemach reagowania kryzysowego we wszystkich państwach członkowskich, pokazując jak gwałtownie mogą załamać się systemy uważane za niezawodne i jak dramatyczne mogą być konsekwencje braku odpowiedniego przygotowania społeczeństw na długotrwałe kryzysy.

Katastrofalne powodzie pustoszące całe regiony Europy, destrukcyjne pożary lasów niszczące tysiące hektarów oraz inne coraz częstsze i coraz bardziej poważne klęski żywiołowe związane ze zmianami klimatu stają się nową, tragiczną rzeczywistością, która wymaga fundamentalnego przewartościowania dotychczasowych strategii ochrony ludności cywilnej.

Równocześnie brutalnej inwazji Federacji Rosyjskiej na suwerenną Ukrainę w sposób dramatyczny i nieodwracalny zmieniła geopolityczny pejzaż bezpieczeństwa Europy, tworząc największe i najbardziej bezpośrednie zagrożenie militarne dla całego kontynentu europejskiego od czasów zakończenia zimnej wojny oraz wprowadzając nową erę niepewności strategicznej.

Te wszystkie czynniki destabilizacyjne, w połączeniu z coraz bardziej wyrafinowanymi i destrukcyjnymi cyberatakami systematycznie wymierzonymi w kluczową infrastrukturę krytyczną europejskich państw, zmusiły najwyższych rangą urzędników Unii Europejskiej do fundamentalnego przewartościowania całościowego podejścia do zarządzania kryzysowego oraz budowania odporności społecznej na szeroką gamę współczesnych zagrożeń.

Według alarmujących ustaleń zawartych w nowo opublikowanym dokumencie strategicznym, Bruksela zidentyfikowała systematyczne operacje sabotażowe, celowe podpalenia oraz koordynowane ataki na strategiczną infrastrukturę jako szczególnie niebezpieczne i narastające zagrożenia, które mogą sparaliżować funkcjonowanie całych regionów kontynentu. Eksperci od spraw bezpieczeństwa zaobserwowali niepokojący oraz stale rosnący wzrost działań określanych przez analityków jako „wojna hybrydowa” systematycznie wymierzonych w demokratyczne państwa członkowskie.

Te działania hybrydowe stanowią szczególnie perfidną formę agresji, ponieważ nie osiągają formalnego poziomu konwencjonalnych działań wojskowych podlegających międzynarodowemu prawu wojny, ale jednocześnie mają na celu systematyczną destabilizację demokratycznych społeczeństw oraz metodyczne podważanie zaufania publicznego do demokratycznych instytucji państwowych.

Zaawansowane taktyki hybrydowe często celują w najbardziej wrażliwe elementy infrastruktury cywilnej, w tym oczyszczalnie wody pitnej, sieci energetyczne zapewniające prąd milionom gospodarstw domowych, sieci komunikacyjne umożliwiające funkcjonowanie nowoczesnego społeczeństwa oraz strategiczne węzły transportowe, potencjalnie pozbawiając miliony ludzi cywilnych dostępu do podstawowych usług niezbędnych do przetrwania przez długie okresy czasu.

Fundamentalnym filarem nowej strategii gotowości cywilnej jest szczegółowe zalecenie, aby każde pojedyncze gospodarstwo domowe na terenie Unii Europejskiej utrzymywało stały siedemdziesięciodwugodzinny zapas awaryjny obejmujący wszystkie podstawowe środki niezbędne do przetrwania. Te trzy doby są uznawane przez ekspertów od zarządzania kryzysowego za okres absolutnie krytyczny, ponieważ zwykle reprezentują minimalny realistyczny czas potrzebny profesjonalnym służbom ratunkowym na skuteczną mobilizację oraz organizację efektywnej odpowiedzi na poważne kryzysy o charakterze regionalnym lub narodowym.

Szczegółowe wytyczne opracowane przez Komisję Europejską precyzyjnie określają, iż strategiczne domowe zapasy powinny obejmować żywność o długim terminie przydatności do spożycia, taką jak różnorodne konserwy mięsne i rybne, suszoną fasolę oraz inne strączki, ryż o różnych odmianach, makaron oraz inne produkty zbożowe mogące być przechowywane przez długie okresy bez utraty wartości odżywczych.

Równie istotnym elementem domowych zapasów awaryjnych jest zabezpieczenie co najmniej trzech litrów czystej wody pitnej na każdą osobę w gospodarstwie domowym dziennie, co oznacza konieczność magazynowania minimum dziewięciu litrów wody na osobę dla pokrycia całego trzydniowego okresu kryzysowego, przy czym eksperci zalecają posiadanie jeszcze większych rezerw wodnych.

Niezbędne leki oraz środki pierwszej pomocy stanowią kolejny najważniejszy komponent domowych zestawów awaryjnych, przy czym szczególną uwagę należy zwrócić na leki ratujące życie używane przez członków rodziny cierpiących na choroby przewlekłe, takie jak cukrzyca, nadciśnienie czy choroby serca, ponieważ w sytuacjach kryzysowych dostęp do aptek oraz placówek medycznych może być poważnie ograniczony lub całkowicie niemożliwy.

Radioodbiorniki zasilane bateriami oraz alternatywne źródła oświetlenia, takie jak latarki LED z zapasowymi bateriami, świece oraz lampy naftowe, stanowią niezbędne wyposażenie każdego gospodarstwa domowego, ponieważ w sytuacjach kryzysowych systemy energetyczne oraz sieci telekomunikacyjne mogą zostać uszkodzone lub całkowicie wyłączone, pozbawiając ludność dostępu do informacji oraz możliwości komunikacji z służbami ratunkowymi.

Dramatyczną pilność tej bezprecedensowej inicjatywy podkreślają alarmujące wyniki niedawnych badań przeprowadzonych przez Eurobarometr, które ujawniły, iż około pięćdziesięciu procent wszystkich obywateli Unii Europejskiej znalazłoby się w sytuacji całkowitego braku dostępu do żywności oraz czystej wody pitnej po zaledwie trzech dniach poważnych zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu podstawowych usług społecznych oraz gospodarczych.

Ta krytyczna podatność na zakłócenia jest szczególnie dramatycznie widoczna w gęsto zaludnionych obszarach miejskich i metropolitalnych, gdzie mieszkańcy zwykle utrzymują minimalne zapasy żywności w swoich domach oraz w ogromnym stopniu polegają na skomplikowanych systemach dostaw just-in-time dla podstawowych towarów konsumpcyjnych, co czyni te społeczności wyjątkowo wrażliwymi na wszelkie zakłócenia w łańcuchach dostaw.

W absolutnie nowatorskim podejściu do systematycznego budowania odporności społecznej na różnorodne kryzysy, Komisja Europejska zaproponowała również systematyczne włączenie kompleksowej edukacji w zakresie gotowości kryzysowej do obowiązkowych programów nauczania w szkołach podstawowych, średnich oraz na uczelniach wyższych we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej.

Te ambitne inicjatywy edukacyjne miałyby systematycznie uczyć uczniów w każdym wieku oraz na każdym poziomie edukacyjnym, jak adekwatnie reagować na różnorodne alarmy kryzysowe, jakie konkretne działania podejmować w krytycznych pierwszych godzinach różnych typów kryzysów oraz jak efektywnie wspierać wrażliwych członków swoich lokalnych społeczności, w tym osoby starsze, niepełnosprawne oraz rodziny z małymi dziećmi.

Dzięki systematycznemu wpajaniu tych kluczowych kompetencji kryzysowych od najmłodszych lat życia, urzędnicy Unii Europejskiej żywią uzasadnioną nadzieję na stworzenie całych pokoleń świadomych obywateli, którzy będą w stanie zachować spokój oraz zdolność do racjonalnego działania podczas różnorodnych sytuacji awaryjnych, zamiast poddawać się destrukcyjnej panice oraz chaotycznym zachowaniom utrudniającym działania ratunkowe.

Poza indywidualną gotowością poszczególnych gospodarstw domowych, strategia „Unia Gotowości” nakreśla niezwykle ambitne oraz kosztowne inwestycje infrastrukturalne zaprojektowane z myślą o podwójnym zastosowaniu, obejmującym zarówno cywilne potrzeby codziennego funkcjonowania społeczeństw, jak i wojskowe wymagania związane z obroną kontynentu.

Nowe sieci transportowe miałyby być konstruowane nie tylko w celu maksymalnego ułatwienia codziennego handlu oraz swobodnego przepływu osób i towarów, ale również w celu umożliwienia błyskawicznej ewakuacji milionów ludzi cywilnych lub sprawnego rozmieszczenia znacznych sił zbrojnych w różnorodnych sytuacjach kryzysowych wymagających szybkiej mobilizacji zasobów militarnych.

Podobnie, zaawansowane systemy komunikacyjne miałyby zawierać wielopoziomowe redundancje oraz specjalne środki wzmacniające odporność, aby były w stanie wytrzymać zarówno celowe ataki militarne przeprowadzane przez wrogie siły zbrojne, jak i niszczycielskie klęski żywiołowe mogące uszkodzić kluczową infrastrukturę telekomunikacyjną na rozległych obszarach.

Komisja Europejska jednoznacznie wskazała, iż znaczące fundusze w wysokości dziesiątek miliardów euro zostaną systematycznie przydzielone poprzez różnorodne mechanizmy finansowe Unii Europejskiej na kompleksowe wsparcie tych strategicznych inicjatyw mających na celu dramatyczne zwiększenie odporności infrastruktury krytycznej na współczesne zagrożenia wielowymiarowe.

Nowa strategia kładzie absolutnie najważniejszy nacisk na systematyczne wzmocnienie infrastruktury krytycznej przed zagrożeniami zarówno tradycyjnymi fizycznymi, jak i nowoczesnymi cybernetycznymi, które mogą być równie destrukcyjne w swoich skutkach. Kompleksowe działania ochronne obejmują znacznie zwiększoną ochronę strategicznych zakładów produkcji energii elektrycznej, oczyszczalni wody pitnej obsługujących miliony mieszkańców, szpitali oraz specjalistycznych centrów medycznych, a także rozległych sieci telekomunikacyjnych umożliwiających funkcjonowanie nowoczesnych społeczeństw cyfrowych.

Wszystkie państwa członkowskie są zdecydowanie nakłaniane do przeprowadzania szczegółowych oraz kompleksowych ocen podatności swoich systemów krytycznych oraz systematycznego wdrażania znacznie ulepszonych środków bezpieczeństwa, w tym najnowocześniejszych systemów monitorowania działających w trybie całodobowym, fizycznych barier ochronnych oraz zaawansowanych zabezpieczeń cybernetycznych wykorzystujących najnowsze dostępne technologie.

Komisja Europejska zaproponowała również utworzenie absolutnie specjalistycznego ogólnounijnego mechanizmu szybkiego reagowania kryzysowego, który byłby zdolny do udzielania natychmiastowej oraz profesjonalnej pomocy w sytuacjach, gdy poważne zagrożenia przekraczają granice poszczególnych państw oraz wymagają koordynowanej odpowiedzi na poziomie całej Wspólnoty.

Niemcy wyłoniły się jako niekwestionowany lider oraz pionier we wdrażaniu tych nowych oraz wymagających środków gotowości kryzysowej, niedawno przeprowadzając kompleksową aktualizację swojej Ramowej Dyrektywy dla Obrony Całościowej, która stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych dokumentów tego typu w Europie. Ten niezwykle szczegółowy oraz kompleksowy dokument określa precyzyjne protokoły oraz procedury dla agencji rządowych, przedsiębiorstw prywatnych oraz całej ludności cywilnej na wypadek konfliktu zbrojnego na terytorium europejskim.

Niemiecka minister spraw wewnętrznych Nancy Faeser była szczególnie stanowcza oraz bezpośrednia w kwestii bezwzględnej konieczności wprowadzenia takich daleko idących przygotowań obronnych, wyraźnie oraz jednoznacznie wskazując potencjalną agresję rosyjską jako główny czynnik motywujący do podjęcia tych nadzwyczajnych środków ostrożności.

Inne państwa członkowskie Unii Europejskiej są teraz zdecydowanie zachęcane oraz częściowo zmuszane przez presję polityczną do pójścia za ambitnym przykładem Niemiec oraz przeprowadzenia gruntownej modernizacji własnych krajowych ram reagowania kryzysowego zgodnie z najnowszymi standardami wypracowanymi przez ekspertów od bezpieczeństwa.

Inicjatywa „Unia Gotowości” reprezentuje wyraźną oraz historyczną zmianę w fundamentalnym sposobie, w jaki europejscy przywódcy komunikują się z opinią publiczną na temat potencjalnych zagrożeń oraz ryzyk bezpieczeństwa. Zamiast systematycznego bagatelizowania różnorodnych rodzajów ryzyka w celu uniknięcia niepotrzebnego alarmowania wrażliwej opinii publicznej, urzędnicy przyjmują teraz znacznie bardziej przejrzyste oraz uczciwe podejście do komunikacji kryzysowej.

To nowe podejście opiera się na przekonaniu, iż obywatele posiadający rzetelne informacje oraz świadomość zagrożeń są znacznie lepiej przygotowani do ochrony siebie oraz swoich rodzin, a także do udzielania skutecznej pomocy innym członkom społeczności podczas różnorodnych kryzysów wymagających solidarności społecznej.

Ta strategiczna zmiana w oficjalnej komunikacji rządowej odzwierciedla cenne lekcje wyciągnięte podczas pandemii COVID-19, kiedy niejasne oraz często sprzeczne przekazy ze strony władz czasami poważnie podważały publiczne przestrzeganie wprowadzanych środków nadzwyczajnych oraz generowały niepotrzebną konfuzję społeczną.

Analitycy bezpieczeństwa oraz eksperci od zarządzania kryzysowego w zdecydowanej większości z dużym zadowoleniem przyjęli nowe oraz kompleksowe podejście Unii Europejskiej do kwestii gotowości cywilnej, choć niektórzy doświadczeni specjaliści zakwestionowali, czy zalecane trzydniowe zapasy domowe są rzeczywiście wystarczające w obliczu potencjalnych kryzysów długoterminowych.

Ci sceptyczni eksperci wskazują na liczne historyczne przykłady kryzysów, w których działania naprawcze oraz odbudowa zniszczonej infrastruktury trwały znacznie dłużej niż zalecane siedemdziesiąt dwie godziny, szczególnie w dramatycznych przypadkach obejmujących rozległe oraz systematyczne uszkodzenia kluczowej infrastruktury na dużych obszarach geograficznych.

Inni konstruktywni krytycy wyrazili uzasadnione obawy dotyczące znacznego obciążenia finansowego, jakie te obligatoryjne przygotowania kryzysowe nakładają na gospodarczo wrażliwe gospodarstwa domowe o niskich dochodach, sugerując jednocześnie, iż odpowiedzialne rządy powinny zapewnić subsydia oraz finansowe wsparcie na podstawowe zapasy awaryjne, aby zagwarantować rzeczywiście powszechną gotowość całego społeczeństwa.

Mimo tych uzasadnionych debat oraz różnicy zdań wśród ekspertów, wydaje się istnieć bardzo szeroki konsensus wśród europejskich specjalistów od spraw bezpieczeństwa, iż współczesny kontynent europejski stoi w obliczu wyjątkowo niebezpiecznej oraz bezprecedensowej konwergencji wielorakich zagrożeń o charakterze egzystencjalnym.

Niszcząca kombinacja systematycznej niestabilności klimatycznej, narastających napięć geopolitycznych, krytycznych wrażliwości technologicznych oraz poważnych niedoborów strategicznych zasobów tworzy niezwykle złożony oraz dynamiczny krajobraz ryzyka, który wymaga absolutnie kompleksowego przygotowania zarówno na najwyższym poziomie rządowym, jak i na poziomie indywidualnych obywateli oraz ich rodzin.

Wraz z oficjalnym rozpoczęciem procesu wdrażania strategii „Unia Gotowości” we wszystkich państwach członkowskich, najwyżsi urzędnicy Unii Europejskiej konsekwentnie podkreślają, iż wprowadzane środki nie powinny wywoływać nieuzasadnionego alarmu czy paniki społecznej, ale raczej budzić uzasadnione zaufanie obywateli do zdolności demokratycznych instytucji do ochrony swoich społeczeństw.

Podejmując rozsądne oraz proporcjonalne środki ostrożności oraz systematycznie rozwijając podstawowe umiejętności reagowania kryzysowego na poziomie indywidualnym oraz społecznym, zwykli obywatele mogą znacząco poprawić swoje realne szanse na bezpieczne przetrwanie przyszłych kryzysów oraz zachowanie zdrowia fizycznego oraz psychicznego w trudnych okresach.

Ostatecznym oraz nadrzędnym celem całej inicjatywy, według oficjalnych dokumentów opublikowanych przez Komisję Europejską, jest systematyczne stworzenie nowej, odpornej Europy, która będzie w stanie utrzymać swoją polityczną stabilność oraz funkcjonalność społeczną choćby pod ekstremalną presją zewnętrzną oraz wewnętrzną, tworząc prawdziwie odporne społeczeństwa zdolne do absorbowania różnorodnych wstrząsów bez popadania w destrukcyjny chaos czy anarchię.

Nadchodzące najważniejsze miesiące oraz lata pokażą, jak skutecznie oraz efektywnie poszczególne państwa członkowskie będą w stanie przekładać te ambitne zalecenia formułowane na poziomie Unii Europejskiej na konkretne oraz praktyczne polityki krajowe, a także jak chętnie oraz świadomie europejscy obywatele przyjmą swoją nową oraz odpowiedzialną rolę aktywnych uczestników w ogólnoeuropejskim systemie gotowości kryzysowej.

Co pozostaje absolutnie jasne oraz niepodważalne, to fundamentalny fakt, iż współcześni europejscy przywódcy nie postrzegają już poważnych kryzysów jako odległych oraz mało prawdopodobnych możliwości teoretycznych, ale jako realne oraz wymagające natychmiastowego działania scenariusze wymagające dokładnego oraz wszechstronnego przygotowania na wszystkich poziomach społecznych oraz instytucjonalnych.

Idź do oryginalnego materiału