„Z wiatrem i pod wiatr” – największa w Europie wystawa lotnictwa cywilnego otwarta w Krakowie

miastoiludzie.pl 6 godzin temu

Ponad trzy tysiące metrów kwadratowych ekspozycji, unikalne eksponaty, interaktywne symulatory lotu i opowieść o ludziach, którzy przez ponad sto lat tworzyli historię polskich skrzydeł. W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otwarto nową wystawę stałą „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne”.

W Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie otwarto jedną z największych w Europie wystaw poświęconych lotnictwu cywilnemu. Ekspozycja „Z wiatrem i pod wiatr – lotnictwo cywilne” zajmuje ponad 3000 m kw. i została przygotowana w nowoczesnym hangarze wzniesionym w miejscu historycznego budynku 2. Pułku Lotniczego.

Nowa przestrzeń łączy walory edukacyjne z symboliką miejsca o bogatym dziedzictwie lotniczym, a całość zaprojektowano z myślą o jak najszerszym gronie odbiorców. Zwiedzający znajdą tu przystosowane przestrzenie, strefy wypoczynku i nowoczesny system audioprzewodników, a także interaktywne symulatory lotu, które pozwalają poczuć emocje startu, lotu i lądowania.

Ekspozycja opowiada historię polskiego lotnictwa cywilnego od pionierskich prób uniesienia się nad ziemię aż po współczesne konstrukcje. Składa się z siedmiu przenikających się tematycznie części. Pierwsza ukazuje początki lotnictwa na ziemiach polskich, kiedy marzenia o lataniu były jeszcze wyzwaniem dla nielicznych pasjonatów. To tutaj można zobaczyć repliki pierwszych lotni i szybowców, w tym lotnię Czesława Tańskiego, uznawaną za jedną z pierwszych konstrukcji latających zaprojektowanych przez Polaka, czy szybowiec Akar, który zwyciężył w pierwszym polskim konkursie szybowcowym w 1923 roku.

Kolejna część przenosi zwiedzających w okres dwudziestolecia międzywojennego, gdy Polacy zdobywali międzynarodowe trofea i budowali renomę młodego lotnictwa dzięki maszynom RWD, szybowcom Wrona i Żaba oraz osiągnięciom inżynierów i konstruktorów. W tej części przypomniano także sylwetki kobiet, które na stałe wpisały się w historię polskiego lotnictwa, takich jak Wanda Modlibowska czy Stefania Wojtulanis-Karpińska, instruktorki, rekordzistki i pilotki otwierające drogę kolejnym pokoleniom.

Dalsza część wystawy przybliża lotnictwo okresu PRL, zarówno w jego wymiarze sportowym, jak i amatorskim. Na szczególną uwagę zasługują tu eksponaty związane z niezwykłą pasją konstruktorów, którzy budowali samoloty w mieszkaniach i garażach, często wbrew obowiązującym ograniczeniom. Zwiedzający mogą zobaczyć m.in. słynną Kukułkę, na której jej twórca Eugeniusz Pieniążek uciekł z Polski Ludowej do Szwecji, czy Prząśniczkę zbudowaną w mieszkaniu w Łodzi.

W tej samej przestrzeni znajduje się również śmigłowiec Gil, pierwszy w pełni polski wiropłat opracowany w Głównym Instytucie Lotnictwa, a także szybowce, które przynosiły Polakom tytuły mistrzów świata – Zefir Edwarda Makuli, SZD-43 Orion Jana Wróblewskiego czy prototyp Swift S-1, do dziś używany w akrobacji szybowcowej na całym świecie. Wśród maszyn prezentowanych w muzeum znalazł się także samolot akrobacyjny Zlin Z 50LA, a osobne miejsce zajmuje dokumentacja sukcesów polskich mistrzów akrobacji lotniczej.

Wystawa prezentuje również dorobek lotnictwa usługowego. Można tu zobaczyć Albatrosa B.II, czyli pierwszy polski samolot wykorzystywany do celów reklamowych, sanitarny CSS-13 czy rolniczego PZL-106 Kruka, używanego do oprysków m.in. w Afryce. Ostatnia część ekspozycji została poświęcona lotnictwu rekreacyjnemu, sportom lotniczym oraz historii Polskich Linii Lotniczych LOT.

Obok paralotniowego symulatora i światowej klasy szybowców, uwagę zwracają liczne pamiątki związane z narodowym przewoźnikiem: mundury, modele samolotów i archiwalia. Szczególne miejsce zajmuje odrestaurowana Wilga – jedna z najbardziej wszechstronnych konstrukcji lotniczych PRL-u, łącząca funkcjonalność z prostą, ale niezwykle estetyczną formą.

„Z wiatrem i pod wiatr” to wystawa, która nie ogranicza się do prezentacji maszyn i dokumentów. To opowieść o pasji, odwadze i marzeniach ludzi, którzy przez ponad sto lat tworzyli historię polskiego lotnictwa cywilnego, często w trudnych warunkach politycznych i gospodarczych.

Ekspozycja w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie stanowi hołd dla pionierów, konstruktorów, pilotów i wszystkich, którzy przyczynili się do budowania polskich skrzydeł. To także zaproszenie do podróży w czasie, dzięki której kolejne pokolenia mogą odkrywać niezwykłe dziedzictwo, jakie na zawsze pozostanie zapisane w historii polskich przestworzy.

Na zdjęciu samolot RWD.

(Smol)

Idź do oryginalnego materiału