Śnieżka z solidnym otwarciem roku. Mimo trudnego rynku, spółka zwiększa zysk i planuje wypłatę dywidendy

miastoiludzie.pl 9 godzin temu

W I kwartale 2025 roku Grupa Śnieżka utrzymała stabilny poziom przychodów, poprawiła rentowność i zapowiedziała wypłatę 34,7 mln zł dywidendy. Spółka mimo presji kosztowej i trudnej sytuacji na rynkach zagranicznych, osiągnęła wyższy zysk netto niż przed rokiem.

W okresie od stycznia do marca 2025 roku Grupa Śnieżka osiągnęła 172,2 mln zł przychodów ze sprzedaży – praktycznie tyle samo co rok wcześniej. Mimo stagnacji w przychodach, spółce udało się poprawić rentowność: EBITDA wzrosła do 26,6 mln zł (wobec 26,3 mln zł rok wcześniej), a zysk netto wyniósł 10,8 mln zł, czyli o 2,4% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku.

Stabilne wyniki mimo trudnego otoczenia

„Spodziewamy się, iż 2025 rok przyniesie stabilizację wolumenów sprzedaży w skali rynku, z szansą na niewielki wzrost, choć będzie on raczej symboliczny” – ocenia Piotr Mikrut, prezes zarządu Śnieżki. – „Sytuacja w naszej branży w dużej mierze zależy od postaw konsumenckich i decyzji banków centralnych, które mogą wpłynąć na poziom wydatków gospodarstw domowych” – dodaje.

W trudnym otoczeniu rynkowym, Grupa postawiła na utrzymanie efektywności operacyjnej. Wzrost kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu o 2,3% r/r był związany głównie z wyższymi nakładami na wynagrodzenia i usługi obce. Mimo to rentowność EBITDA wzrosła do 15,5%, a marża brutto na sprzedaży sięgnęła 49,5% (wobec 48,4% rok wcześniej).

W strukturze geograficznej sprzedaży dominował rynek krajowy, który przyniósł 128,5 mln zł przychodów – to o 3,3% więcej niż przed rokiem. Sprzedaż krajowa stanowiła 74,6% skonsolidowanych przychodów Grupy. Znaczący spadek zanotowano natomiast na Węgrzech – o 17,9% r/r do poziomu 18,9 mln zł. Spadek, choć mniej dotkliwy, odnotowano też na rynku ukraińskim – sprzedaż wyniosła tam 18,7 mln zł, czyli o 1,3% mniej niż rok wcześniej. Wyniki negatywnie obciążyło również umocnienie złotego wobec forinta i hrywny.

Dywidenda i dalsze plany inwestycyjne

Mimo niełatwego otoczenia, zarząd Śnieżki podtrzymuje politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami. Zarekomendowano wypłatę dywidendy z zysku za 2024 rok w wysokości 34,7 mln zł, co daje 2,75 zł na jedną akcję. Ostateczną decyzję w tej sprawie podejmą akcjonariusze podczas walnego zgromadzenia zaplanowanego na 3 czerwca. Od debiutu giełdowego w 2003 roku spółka przekazała inwestorom łącznie ponad 544 mln zł dywidend.

„Po intensywnym okresie inwestycji rozwojowych realizowanych w ostatnich latach skupiamy się w tej chwili na utrzymaniu efektywności operacyjnej, planując nakłady inwestycyjne netto w br. na poziomie ok. 41 mln zł” – zapowiada prezes Mikrut. – „Jeśli chodzi o surowce, oczekujemy kontynuacji trendu z 2024 roku – względnej stabilizacji cen oraz ewentualnych, umiarkowanych wzrostów niektórych komponentów” – dodaje.

Grupa Śnieżka pozostaje jednym z liderów rynku farb dekoracyjnych w Polsce, a także znaczącym graczem na Węgrzech i w Ukrainie. Firma działa na kilkunastu rynkach zagranicznych, a jej produkty trafiają do klientów z czterech zakładów produkcyjnych. W 2022 roku spółka uruchomiła swoje Centrum Logistyczne – największą inwestycję w swojej historii.

W strukturze akcjonariatu dominują założyciele i ich następcy, którzy kontrolują około 65% głosów. Śnieżka zatrudnia w tej chwili ponad 1 100 pracowników i pozostaje aktywna również w obszarach ESG – jest członkiem Polskiego Paktu Plastikowego i Polskiego Stowarzyszenia ESG, a w 2024 roku zdobyła srebrny medal EcoVadis, plasując się w gronie 6% najlepiej ocenianych firm.

(Smol)

Idź do oryginalnego materiału