Rusza budowa S17 na południe od Zamościa

skafander.info 8 godzin temu

Dziś ekspresową S17 pokonamy trasę pomiędzy węzłami Warszawa Wschód i Kurów Zachód, a dalej wspólnym przebiegiem z S12 ominiemy Lublin, docierając do Piask. To łącznie 182 km. W przyszłości dotrzemy tą drogą aż do przejścia w Hrebennem na granicy z Ukrainą.

Budowę 125 km trasy od Piask do Hrebennego podzielono na dziewięć odcinków. Ich szacunkowa wartość to 4,5 mld zł. Zaawansowanie na każdym z nich jest różne i wynika m.in. z terminu uzyskania decyzji środowiskowej, podpisania umowy z wykonawcami czy uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W ramach inwestycji wybudowana zostanie dwujezdniowa droga ekspresowa, obiekty inżynieryjne, odwodnienie i oświetlenie drogi w obrębie węzłów drogowych. Zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne, a także zbudowane przejścia dla zwierząt. Wykonany zostanie też system zarządzania ruchem.

Ruszyły już pierwsze prace na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne o łącznej długości prawie 30 km. Oba realizuje wyłoniona w przetargu firma Budimex. Wartość tych dwóch kontraktów to ponad 1 mld zł.

Na odcinku bliżej Zamościa realizowane są przygotowania do rozpoczęcia prac, związanych m.in. z planowaną przebudową podziemnych sieci uzbrojenia terenu oraz rozbiórkami budynków. Bardziej zaawansowane są prace między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem. Wykonywane są nasypy i wykopy, prowadzona jest wymiana gruntu i wzmocnienia podłoża oraz przebudowa sieci uzbrojenia terenu. Rozpoczęły się też prace związane z budową wiaduktów oraz przejść dla zwierząt.

Jeszcze w tym roku lubelski oddział GDDKiA spodziewa się uzyskania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski (18,5 km). Do końca tego roku Dyrekcja planuje także złożenie wniosków do Wojewody Lubelskiego o wydanie tych decyzji dla kolejnych trzech fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem (w sumie 45 km) oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki S17: Łopiennik – Krasnystaw oraz Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (w sumie ponad 20 km), które domkną realizację tej trasy od Warszawy do granicy z Ukrainą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowuje też dokumentację projektową dla ok. 2-kilometrowego odcinka S17 w okolicy Hrebennego. W przyszłości będzie to dojazd do planowanego terminala na granicy z Ukrainą. Terminal ten realizowany będzie przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Planowana jest także budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego.

Realizacja drogi ekspresowej S17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne (17 km) jest współfinansowana ze środków unijnych. Projekt uzyskał, w drodze konkursu, dofinansowanie w ramach Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) na kwotę ponad 61 mln euro.

CEF to instrument finansowy zarządzany przez Komisję Europejską, która dokonuje wyboru projektów do dofinansowania poprzez konkursy. Dofinansowanie mogą otrzymać projekty najważniejsze w skali całej UE, konkurencyjne wobec zgłoszeń z innych państw członkowskich. CEF wspiera trzy obszary: sieć transportową, energetyczną oraz telekomunikacyjną.

Źródło i fot. GDDKiA o/Lublin

default
default
Idź do oryginalnego materiału