Rosjanie tak łakną nowoczesnych samochodów, iż chińskie salony mają tam el dorado. Wspólnie mają większy udział w rynku niż Łada

wrc.net.pl 3 godzin temu

Od kiedy zachodni producenci samochodów wycofali się z Rosji, ekspansja chińskich marek stała się tam dużo bardziej ułatwiona. Producenci z Państwa Środka rozpanoszyli się tam do tego stopnia, iż wspólnie mają już większy udział w rynku niż Łada. Choć Chińczycy nie konkurują z nią ceną, oferują nowoczesność, której Rosjanie nie znajdą u krajowych wytwórców.

Co by nie było za słodko, sprzedaż nowych samochodów w Rosji w tym roku nieco się załamuje. Dane analityka Matta Gasniera za okres od stycznia do lipca 2025 r. pokazują, iż rynek jest prawie jedną czwartą na minusie (-23,9 proc.). Należy jednak pamiętać, iż to wciąż największe państwo na świecie (pod względem terytorium). Z tego względu 651 029 rejestracji w 7 miesięcy to sporo, ale pewnie boli, gdy ubyło ich 200 000.

fot. materiały promocyjne

Chińskie marki przejmują kontrolę nad rynkiem

Czołówka rynku traci, w tym prowadząca w zestawieniu Łada. Rosjanie wciąż chętnie ją kupują, bo jest śmiesznie tania (nie tylko pod względem ceny). Jednak rejestracje spadły o 24,4 proc. do poziomu 183 721 szt. Daje to 28,2 proc. udziału w rynku , a to już mniej niż wszystkie chińskie marki razem wzięte. Po 7 miesiącach wiceliderem rynku jest Haval (77 022 szt.), czyli marka koncernu Great Wall Motor. Udział tego producenta to 11,8 proc.

Haval Jolion. // fot. materiały prasowe

Coraz mocniej podgryza ją marka Chery (68 752 szt.), której udział to 10,6 proc. Oba chińskie brandy odnotowały jednak spadek sprzedaży o około 20 proc. To ponad dwa razy mniej niż czwarte Geely (-46,5 proc.), które po lipcu ma na liczniku 43 969 rejestracji. Wciąż jednak utrzymuje się przed marką Changan (37 800 szt.), zwłaszcza iż i jej sporo ubyło (-37,1 proc.).

Nie wszyscy jednak tracą, bo 36,6-procentowy wzrost odnotowała białoruska marka (w joint venture z chińskim Geely) Belgee (24 344 szt.). Zyskuje też (+11,7 proc.) Jetour (20 115 szt.), które wyprzedziło Omodę (16 106 szt.) z grupy Chery. Co ciekawe, tylko wymienione wyżej chińskie marki mają wspólny udział w rynku na poziomie ponad 40 proc.

Chery Tiggo 4. // fot. materiały prasowe

Do Top 10 wbiła się rosyjska marka Solaris (13 806 szt., +141,7 proc.), która sprzedaje modele łudząco podobne do Hyundaia i Kii. Przypadek? Oczywiście, iż nie. Solaris to brand utworzony przez AGR Automotive po przejęcie fabryki koncernu Hyundai Motor Group w Sankt Petersburgu.

Które modele najczęściej kupują Rosjanie?

W rankingu modelowym w Rosji dwie pierwsze pozycje po 7 miesiącach zajmują tanie Łady. Bestsellerem jest Granta (81 190 szt.), a druga pozycja należy do Vesty (49 559 szt.). Łada nie opanowała jednak całego podium, bo numerem trzy jest Haval Jolion (31 141 szt.). Rosjanie kupują tego SUV-a częściej niż rodzimą Ładę Niva Legend (18 255 szt.). W samym lipcu hitami były też Chery Tiggo 4, Belgee X50, a także Changan Uni-S. Świetnie sprzedawały się także Chery Tiggo 7L, Geely Monjaro, a pierwszy raz w czołówce zagościł Jetour Dashing.

Idź do oryginalnego materiału