Od kiedy zachodni producenci samochodów wycofali się z Rosji, ekspansja chińskich marek stała się tam dużo bardziej ułatwiona. Producenci z Państwa Środka rozpanoszyli się tam do tego stopnia, iż wspólnie mają już większy udział w rynku niż Łada. Choć Chińczycy nie konkurują z nią ceną, oferują nowoczesność, której Rosjanie nie znajdą u krajowych wytwórców.
Co by nie było za słodko, sprzedaż nowych samochodów w Rosji w tym roku nieco się załamuje. Dane analityka Matta Gasniera za okres od stycznia do lipca 2025 r. pokazują, iż rynek jest prawie jedną czwartą na minusie (-23,9 proc.). Należy jednak pamiętać, iż to wciąż największe państwo na świecie (pod względem terytorium). Z tego względu 651 029 rejestracji w 7 miesięcy to sporo, ale pewnie boli, gdy ubyło ich 200 000.
Chińskie marki przejmują kontrolę nad rynkiem
Czołówka rynku traci, w tym prowadząca w zestawieniu Łada. Rosjanie wciąż chętnie ją kupują, bo jest śmiesznie tania (nie tylko pod względem ceny). Jednak rejestracje spadły o 24,4 proc. do poziomu 183 721 szt. Daje to 28,2 proc. udziału w rynku , a to już mniej niż wszystkie chińskie marki razem wzięte. Po 7 miesiącach wiceliderem rynku jest Haval (77 022 szt.), czyli marka koncernu Great Wall Motor. Udział tego producenta to 11,8 proc.
Coraz mocniej podgryza ją marka Chery (68 752 szt.), której udział to 10,6 proc. Oba chińskie brandy odnotowały jednak spadek sprzedaży o około 20 proc. To ponad dwa razy mniej niż czwarte Geely (-46,5 proc.), które po lipcu ma na liczniku 43 969 rejestracji. Wciąż jednak utrzymuje się przed marką Changan (37 800 szt.), zwłaszcza iż i jej sporo ubyło (-37,1 proc.).
Nie wszyscy jednak tracą, bo 36,6-procentowy wzrost odnotowała białoruska marka (w joint venture z chińskim Geely) Belgee (24 344 szt.). Zyskuje też (+11,7 proc.) Jetour (20 115 szt.), które wyprzedziło Omodę (16 106 szt.) z grupy Chery. Co ciekawe, tylko wymienione wyżej chińskie marki mają wspólny udział w rynku na poziomie ponad 40 proc.
Do Top 10 wbiła się rosyjska marka Solaris (13 806 szt., +141,7 proc.), która sprzedaje modele łudząco podobne do Hyundaia i Kii. Przypadek? Oczywiście, iż nie. Solaris to brand utworzony przez AGR Automotive po przejęcie fabryki koncernu Hyundai Motor Group w Sankt Petersburgu.
Które modele najczęściej kupują Rosjanie?
W rankingu modelowym w Rosji dwie pierwsze pozycje po 7 miesiącach zajmują tanie Łady. Bestsellerem jest Granta (81 190 szt.), a druga pozycja należy do Vesty (49 559 szt.). Łada nie opanowała jednak całego podium, bo numerem trzy jest Haval Jolion (31 141 szt.). Rosjanie kupują tego SUV-a częściej niż rodzimą Ładę Niva Legend (18 255 szt.). W samym lipcu hitami były też Chery Tiggo 4, Belgee X50, a także Changan Uni-S. Świetnie sprzedawały się także Chery Tiggo 7L, Geely Monjaro, a pierwszy raz w czołówce zagościł Jetour Dashing.