PRZEGLĄD WYDARZEŃ UE-CHINY LIPIEC-SIERPIEŃ 2025

ine.org.pl 2 dni temu
Zdjęcie: Chińska polityka energetyczna (28)


Autorzy: Mikołaj Woźniak, Konrad Falkowski. Wsparcie merytoryczne: Łukasz Kobierski

1.07. Spotkanie De Wever-Wang

Na początku lipca bieżącego roku minister spraw zagranicznych Chińskiej Republiki Ludowej udał się w kilkudniową podróż po europejskich stolicach – można to interpretować jako przedsmak przed lipcowym szczytem w Pekinie. Pierwszego dnia lipca spotkał się on z belgijskim premierem – Bartem De Weverem. Zgodnie z przekazem chińskiego komunikatu rozmówcy poruszyli kwestię natury relacji unijno-chińskich w zakresie politycznym i gospodarczym. Premier Belgii określił swój kraj jako „bramę do współpracy UE-Chiny”. Pomimo różnic w perspektywach, jego zdaniem, „obie strony powinny zacieśnić wymianę i zwiększyć wzajemne zaufanie w obliczu obecnej złożonej sytuacji geopolitycznej”. Oświadczył także, iż Belgia wyraża swoje poparcie zarówno dla multilateralnego świata, jak i dla „bardziej autonomicznej Europy”, nawiązując także do przyszłego szczytu pekińskiego. Dodał też, iż Belgia niezmiennie wyznaje zasadę „jednych Chin”.

Wang ze swojej strony zwrócił uwagę na fakt, iż Belgia jako członek-założyciel Unii Europejskiej „odgrywa wyjątkową rolę w procesie integracji europejskiej oraz w relacjach chińsko-unijnych”. Dalej De Wever usłyszał słowa pochwały ze strony chińskiej, która uznała belgijską politykę wobec Pekinu za racjonalną i pragmatyczną. Szef chińskiej dyplomacji przyznał, iż Chiny z zadowoleniem przyjmują rozwój kolejnych firm z Belgii na terenie ChRL. Wyraził także nadzieję, iż Belgowie zapewnią „uczciwe, bezpieczne i przewidywalne środowisko biznesowe dla chińskich firm inwestujących w Belgii”. Odnośnie szerszych relacji Chin ze zjednoczoną Europą Wang zauważył, iż obydwie strony, będące „głównymi globalnymi mocarstwami, rynkami i cywilizacjami”, powinny dołożyć wszelkich starań w rozwój chińsko-europejskiego partnerstwa, którego główny cel jest jeden – przynoszenie korzyści dla obydwóch zainteresowanych stron. Co więcej, oznajmił, iż współczesny świat może być jak najbardziej beneficjentem współpracy UE-Chiny, gdyż obydwie strony jako orędownicy multilateralizmu czy wolnego handlu stanowią „kotwicę stabilności” dla tego świata, „stając się wzajemnie wiarygodnymi i silnymi partnerami, którzy wzajemnie wspierają się w osiąganiu sukcesów”.

Premier Belgii i szef chińskiego MSZ poruszyli ponadto problematykę wojny na Ukrainie, ale komunikat MSZ ChRL po pierwsze określił to jako „sytuację na Ukrainie”, a po drugie nie podał żadnych szczegółów w tym temacie.

3.07. Ósma runda Niemiecko-Chińskiego Dialogu Strategicznego na temat Dyplomacji i Bezpieczeństwa

Wang Yi, kontynuując swoje tournée po Europie, 3 lipca zatrzymał się w Berlinie w celu uczestnictwa w 8. rundzie Niemiecko-Chińskiego Dialogu Strategicznego na temat Dyplomacji i Bezpieczeństwa. Stronę Niemiec reprezentował minister spraw zagranicznych Johann David Wadephul. Przedstawiciel ChRL powiedział: „Relacje Chiny–UE i Chiny–Niemcy osiągnęły punkt krytyczny, budując na dotychczasowych osiągnięciach i otwierając się na przyszłość. Dobre stosunki chińsko-niemieckie nie tylko będą motorem napędowym ogólnego rozwoju relacji chińsko-unijnych, ale będą również miały ogromne znaczenie dla globalnej stabilności i rozwoju”. Podkreślił dalej, iż Chiny i Niemcy w kolejności jako druga i trzecia co do wielkości gospodarki świata dźwigają na swoich barkach „ważne międzynarodowe zobowiązania” i „spełniają oczekiwania różnych stron”. Dlatego też Berlin i Pekin powinny rozwijać istniejącą współpracę, aby wspierać budowę multilateralnego ładu międzynarodowego opartego na prawie międzynarodowym i „którego rdzeniem jest Organizacja Narodów Zjednoczonych”, zwłaszcza w obliczu obecnej turbulentnej sytuacji międzynarodowej spowodowanej przez szalejący protekcjonizm, postępującą deglobalizację i aktualny unilateralizm (w domyśle amerykański). Zauważył ponadto, iż kluczem do pogłębienia bilateralnych relacji Chin i Niemiec jest zrozumienie, wzajemne zaufanie oraz racjonalne podejście do różnic. Chińczycy – zdaniem Wanga – stawiają relacje z Niemcami wysoko na swojej liście priorytetów dyplomatycznych. Ciekawą wyraził tym samym nadzieję, iż „Niemcy wesprą chińskie dążenia do pełnego zjednoczenia narodowego, tak jak Chiny bezwarunkowo poparły zjednoczenie Niemiec”, a także iż będą ściśle podążać za zasadą „jednych Chin”. Co więcej, dla Pekinu istotne jest, aby Niemcy, jako jeden z głównych członków Unii Europejskiej, czynnie brały udział w rozwijaniu relacji chińsko-unijnych. Dlatego też przewiduje kontynuację konstruktywnej roli Berlina w tym zakresie.

Wadephul natomiast poinformował swojego współrozmówcę, iż Niemcy wyrażają gotowość do współpracy z Chinami „jako partnerzy godni wzajemnego zaufania”. Zaznaczył, iż w świetle panujących kryzysów na świecie niezmiernie istotne jest, aby obydwie strony utrzymywały bliską komunikację oraz współpracowały na arenie międzynarodowej. Zgodnie z informacjami zawartymi w chińskim komunikacie dodał również, iż rząd niemiecki oficjalnie popiera politykę „jednych Chin” oraz oczekuje na zacieśnianie komunikacji i wymiany w zakresie dwustronnej współpracy pomiędzy Berlinem a Pekinem.

W kontekście bezpieczeństwa międzynarodowego chiński komunikat MSZ z tego spotkania informuje, iż przedstawiciele Niemiec i Chin wymienili się poglądami m.in. na temat „kryzysu na Ukrainie”, irańskich ambicji atomowych i sytuacji na Bliskim Wschodzie. Obie strony uzgodniły w tym zakresie chęć utrzymania ścisłej komunikacji i koordynacji działań, aby finalnie doprowadzić do zawieszenia broni i zakończenia działań wojennych.

4.07. Spotkanie Barrot-Wang

4 lipca ministrowie spraw zagranicznych Francji i Chin spotkali się we francuskiej stolicy, aby przedyskutować trapiące obydwie strony sprawy dotyczące polityki, bezpieczeństwa czy gospodarki i handlu. Wang ze swojej strony stwierdził, iż Chiny i Francja jako dwa niezależne i znaczące na arenie międzynarodowej państwa, będące jednocześnie stałymi członkami Rady Bezpieczeństwa ONZ, powinny wspólnie propagować i urzeczywistniać założenia multipolaryzmu, chronić zasad wolnego handlu oraz działać na rzecz pokoju i rozwoju we współczesnym świecie. Wyraził również nadzieję, iż w celu utrzymania pozytywnych stosunków Paryż będzie kontynuował swoje zobowiązania wobec polityki „jednych Chin”. W kwestii relacji handlowych chiński szef dyplomacji oświadczył, iż Chiny i Francja ustanowiły mechanizm szybkiej koordynacji całego łańcucha dostaw „od francuskiego gospodarstwa do chińskiego stołu”. Jego zdaniem odzwierciedla to „wysoki poziom praktycznej współpracy”. Tym samym ponownie wyraził swoją nadzieję, iż Francuzi będą współpracować z Chińczykami w zakresie ciągłego rozwoju i poszerzania obustronnego partnerstwa. Co więcej, Pekin liczy na to, iż chińskie firmy na francuskim rynku spotkają się ze sprawiedliwym, przejrzystym, pozbawionym dyskryminacji i przewidywalnym środowiskiem biznesowym. Wang poruszył kwestię ważką dla Francuzów, tj. chińskie cła na brandy z Europy. Powiedział w tym miejscu następująco: „Rozwiązanie kwestii brandy poprzez przyjazne konsultacje między Chinami a Unią Europejską pokazuje, iż obie strony są w pełni zdolne do radzenia sobie z tarciami”.

Jeśli chodzi natomiast o reprezentanta Francji, stwierdził on, iż „w obliczu złożonej sytuacji międzynarodowej Francja i Chiny, a także UE i Chiny, powinny zapewnić światu większą stabilność i racjonalność”. Dlatego też Paryż i Pekin utrzymują intensywne kontakty na wysokim szczeblu, a kooperacja pomiędzy stolicami przynosi pozytywne rezultaty. Barrot przyznał, iż tak samo jak Chiny Francja stoi po stronie multilateralizmu. Dodał, iż francusku rząd podtrzymuje w dalszym ciągu zasadę „jednych Chin”. Tak samo oświadczył, iż Francja uznaje Chiny za kluczowego partnera Unii Europejskiej. Wyraził swoją nadzieję, iż lipcowy szczyt będzie okazją do pogłębienia tego partnerstwa.

Chiński komunikat ponownie w szczątkowy sposób wspominał o kwestii Ukrainy, zaznaczając, iż ministrowie wymienili poglądy na ten temat oraz nieustannie określając napastniczą wojnę Rosji jako „kryzys na Ukrainie”.

18.07. Chińskie podmioty na 18. pakiecie sankcji UE przeciwko Rosji

18 lipca Unia Europejska ogłosiła wprowadzenie 18. pakietu sankcji przeciwko Rosji w związku z jej agresją przeciwko Ukrainie. Szerzej na ten temat pisali Ksawery Stawiński i Adam Jankowski w ramach cyklicznego przeglądu „Oko na Rosję”, do którego odsyłamy. W kontekście relacji UE-Chiny Unia Europejska w swoich sankcjach ponownie zahaczyła o podmioty gospodarcze pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej. Jak wskazuje komunikat Komisji Europejskiej, do listy sankcyjnej dokooptowano podmioty z Chin i Hong Kongu, których działalność udziela bezpośredniego lub pośredniego wsparcia dla rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego lub podmioty te angażują się w obchodzenie sankcji przez Rosję. Co warte uwagi, po raz pierwszy Unia Europejska do „czarnej listy” dodała chińskie banki. Są to Suifenhe Rural Commercial Bank i Heihe Rural Commercial Bank, dwaj regionalni pożyczkodawcy z miast położonych blisko granicy Chin z Rosją. Zgodnie z załącznikiem XLV pt. „Wykaz osób, podmiotów i organów, o których mowa w art. 5ad” do Rozporządzenie Rady (UE) 2025/1494 z dnia 18 lipca 2025 r., w części A określone te banki jako instytucje kredytowe i finansowe świadczące usługi w zakresie kryptoaktywów mających siedzibę poza Unią, które w znacznym stopniu utrudniają realizację założeń sankcji. Sankcje na powyższe banki zaczęły obowiązywać od 9 sierpnia bieżącego roku. Co więcej, w tym samym rozporządzeniu wymieniono 9 firm z Chin i Hong Kongu, które zostały dołączone do listy podmiotów, na które nałożono środki ograniczające w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie. Są to:

  1. Kalinka Tianjin International Trade Co., Ltd.;
  2. Arcos Harbin Supply Chain Management Co. Ltd.;
  3. MKPL Technology HK Co. Ltd.;
  4. Luchengtech Co Ltd.;
  5. Xinghua Co Ltd.;
  6. MKPL Technology HK Co. Ltd.
  7. CHIP SPACE ELECTRONICS CO. LTD;
  8. Xinghua Co Ltd.;
  9. CUVEE Importers Limited.

Ponadto w Decyzji Rady (WPZiB) 2025/1478 z dnia 18 lipca 2025 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi wymienione zostały dwie pozycje odnoszące się do spółek z Chińskiej Republiki Ludowej:

  1. Shandong ODES Industry Co., Ltd.;
  2. Wuhan Global Sensor Technology Co Ltd.

Jak można przeczytać z opisów tych firm, pierwsza z nich wytwarza i sprzedaje pojazdy terenowe, a po rozpoczęciu wojny na Ukrainie przedsiębiorstwo to zaczęło dostarczać rosyjskim siłom zbrojny pojazdy terenowe na użytek wojskowy. Druga firma z kolei działa w branży technologiczno-elektronicznej. Jak wskazuje Decyzja, „dostarcza elektroniczny sprzęt wojskowy, taki jak detektory działające na podczerwień i inne elementy optyczne, do rosyjskiego kompleksu wojskowo-przemysłowego, wspierając produkcję sprzętu wojskowego dla rosyjskich sił zbrojnych”. Powyższa decyzja wymienia także 3 spółki z Hong Kongu:

  1. Zhu Jiang Shipmanagement Co., Ltd;
  2. ACE Electronic HK CO., Limited;
  3. Bellatrix Energy Limited.

Szersze uzasadnienia co do tych spółek można odnaleźć we wspomnianej już Decyzji.

21.07. Gordan Grlić Radman z wizytą w Pekinie

Minister spraw zagranicznych Chorwacji Gordan Grlić Radman udał się z oficjalną wizytą do Chińskiej Republiki Ludowej. Centralnym punktem jego dwudniowej obecności w Pekinie było spotkanie ze swoim chińskim odpowiednikiem – Wangiem Yi. Jak podaje komunikat chorwackiego ministerstwa, rozmowy koncentrowały się zarówno na polu gospodarczo-handlowym, jak i tym związanym z bezpieczeństwem i polityką regionalną. W tej pierwszej sprawie szef chorwackiego MSZ podkreślił znaczenie poprawy dostępu chorwackich firm do chińskiego rynku i zwiększenia eksportu chorwackich produktów, a także potrzebę ustanowienia bezpośredniego połączenia lotniczego między Chorwacją a Chinami w celu dalszego wspierania turystyki i więzi gospodarczych. Z kolei w kontekście bezpieczeństwa i regionu Europy Środkowo-Wschodniej Radman poinformował swojego współrozmówcę – mając na względzie chińską pozycję w Radzie Bezpieczeństwa ONZ – o stanowisku Chorwacji w sprawie konieczności zapewnienia pełnej równości Chorwatów jako narodu konstytucyjnego Bośni i Hercegowiny, nawiązując w tym miejscu do porozumienia pokojowego z Dayton i Paryża (1995 r.), które kończyło działania wojenne w Chorwacji i Bośni podczas rozpadu Jugosławii. W ramach swojej wizyty chorwacki minister wygłosił także wykład w Center for China and Globalization, podczas którego mówił o celach polityki zagranicznej Chorwacji.

Dla porównania chiński komunikat z tego spotkania wskazał, iż Radman wygłosił następującą deklarację, potwierdzającą utrzymanie polityki „jednych Chin”: „rząd Chorwacji przestrzega polityki jednych Chin, wierząc, iż rząd Chińskiej Republiki Ludowej jest jedynym legalnym rządem reprezentującym całe Chiny, a Tajwan jest nieodłączną częścią terytorium Chin”. Co więcej, zgodnie z komunikatem, Chorwacja oczekuje na zacieśnianie współpracy handlowo-inwestycyjnej, komunikacji dwustronnej oraz rozwój wymiany międzyludzkiej. W kontekście relacji UE-Chiny Radman oświadczył, iż „Chorwacja wspiera UE i Chiny w rozwiązywaniu konkretnych różnic poprzez konstruktywny dialog i promowanie trwałego i stabilnego rozwoju relacji UE-Chiny”, a kooperacja z Chińczykami w zakresie handlu, gospodarki i inwestycji jest dla Chorwacji korzystna, zwłaszcza w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

Wang ze swojej strony natomiast również zauważył, iż kooperacja z państwami tego obszaru Europy jest „ważnym elementem relacji chińsko-unijnych”. Jego zdaniem Pekin jest gotowy, aby tę współpracę rozszerzać z Chorwacją, bazując na zasadach otwartości, przejrzystości i obustronnych korzyści. Wezwał w tym miejscu także do przestrzegania myśli multilateralnego ładu międzynarodowego oraz wolnego handlu. Wang zaznaczył jeszcze, iż z okazji. 20-lecia ustanowienia wszechstronnego partnerstwa współpracy między Chinami a Chorwacją, Chiny pragną zacieśnić to partnerstwo z Chorwatami w każdym możliwym aspekcie, przywołując tutaj też kwestię Inicjatywy Pasa i Szlaku.

Warto zaznaczyć, iż żaden z przytaczanych ministerialnych komunikatów nie poruszył problematyki wojny na Ukrainie.

7.08. Chiny zakazują importu hiszpańskiego drobiu z powodu ptasiej grypy

7 sierpnia 2025 roku chińska administracja celna ogłosiła zakaz importu drobiu oraz produktów drobiowych z Hiszpanii w związku z wykryciem ogniska ptasiej grypy. Decyzja ta miała na celu ochronę bezpieczeństwa sanitarnego w Chinach. Hiszpańskie Ministerstwo Rolnictwa podkreśliło, iż zakaz nie będzie miał znaczącego wpływu na bieżący handel, ponieważ eksport drobiu do Chin – obejmujący m.in. indyki i kurze łapki – jeszcze się nie rozpoczął. W kwietniu 2025 roku oba kraje podpisały protokół eksportowy, ale hiszpańskie firmy były dopiero na etapie składania wniosków o zatwierdzenie wysyłek. Przyczyną decyzji był przypadek ptasiej grypy wykryty 4 sierpnia 2025 roku w Kraju Basków w północnej Hiszpanii. Hiszpańskie władze weterynaryjne poinformowały o współpracy ze Światową Organizacją ds. Zdrowia Zwierząt (WOAH) w celu opanowania sytuacji i przywrócenia możliwości handlu z Chinami.

12.08. Chiny zrywają kontakty z czeskim prezydentem po jego spotkaniu z Dalajlamą

W dniu 27 lipca 2025 roku prezydent Czech Petr Pavel odbył prywatną wizytę w Indiach, w trakcie której spotkał się z XIV Dalajlamą, Tändzinem Gjamccho, aby osobiście pogratulować mu z okazji 90. urodzin. W czasie tej samej podróży prezydent Pavel gościł także przywódców Tybetańskiego Rządu na Uchodźstwie, co uznano za rzadki i symboliczny gest. Sami Tybetańczycy określili wizytę jako „historyczną”. Mimo prywatnego charakteru tej podróży, jak zauważa Reflex.cz, takie spotkanie nabiera wymiaru politycznego i wysyła silny sygnał w stronę Pekinu.

Reakcja ze strony Chin była bardzo zdecydowana. Jeszcze 28 lipca chińska ambasada w Pradze wyraziła „stanowczy sprzeciw” wobec spotkania i wezwała Czechy do przestrzegania polityki „jednych Chin”, ostrzegając przed sygnałami, które mogłyby wspierać ruchy separatystyczne. W uzasadnieniu storpedowano działania czeskiego prezydenta jako „przejaw sprzeczny z politycznym zobowiązaniem” wobec Chin.

Na tym jednak nie zakończono — 12 sierpnia chińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych oficjalnie zawiesiło wszelkie kontakty z prezydentem Pavlem, wskazując, iż jego działanie stanowi poważne naruszenie suwerenności i integralności terytorialnej Chin . W komunikacie podkreślono też, iż pozostają w mocy relacje Chin z czeskim rządem jako całością, co ogranicza sankcje wyłącznie do osoby prezydenta Pałac Prezydencki w Czechach odpowiedział, iż spotkanie miało charakter całkowicie prywatny i nie wpłynęło na dotychczasową politykę zagraniczną, gdyż nie odbywała się w tej chwili żadna bezpośrednia komunikacja na szczeblu prezydenckim między Czechami a Chinami.

Warto w tym miejscu dodać, iż w samych Czechach reakcja była odmiennego kalibru — spotkanie prezydenta spotkało się z dużym poparciem społecznym. Central European Institute of Asian Studies poinformował, iż większość Czechów ma negatywny stosunek do polityki Chin, a prawie 60% respondentów wypowiada się krytycznie o Chinach; natomiast ponad 50% ocenia pozytywnie fakt, iż czescy politycy spotykają się z Dalajlamą pomimo sprzeciwu Pekinu.

13.08. Chiny nakładają środki zaradcze wobec dwóch banków z UE

Unia Europejska 9 sierpnia 2025 roku nałożyła sankcje na dwa chińskie banki – Heihe Rural Commercial Bank oraz Heilongjiang Suifenhe Rural Commercial Bank – oskarżając je o powiązania z Rosją i naruszanie pakietu sankcji unijnych wobec Moskwy. Chińskie Ministerstwo Handlu uznało tę decyzję za pogwałcenie prawa międzynarodowego i podstawowych norm stosunków międzynarodowych, argumentując, iż sankcje poważnie szkodzą współpracy gospodarczej oraz naruszają prawa legalnie działających przedsiębiorstw.

W odpowiedzi Chiny wprowadziły środki odwetowe wobec dwóch banków z Litwy: UAB Urbo Bankas i AB Mano Bankas. Decyzja obejmuje całkowity zakaz prowadzenia transakcji i współpracy pomiędzy tymi instytucjami a organizacjami i osobami fizycznymi w Chinach, przy czym restrykcje weszły w życie natychmiast.

Chińskie władze wezwały jednocześnie Unię Europejską do poszanowania dotychczasowego partnerstwa gospodarczego oraz do wycofania działań, które zdaniem Pekinu szkodzą relacjom bilateralnym i mogą pogłębić napięcia polityczno-gospodarcze. Ministerstwo Handlu podkreśliło, iż Chiny będą przez cały czas podejmować „niezbędne kroki”, aby chronić swoją suwerenność, bezpieczeństwo i interesy rozwojowe. Jak zauważyła agencja Reutera, eskalacja ta wpisuje się w szerszy kontekst geopolityczny – Unia Europejska od miesięcy sygnalizuje swoje obawy wobec roli Chin w konflikcie na Ukrainie.

18.08. Chiny przedłużają dochodzenie antysubsydyjne wobec importowanych produktów mlecznych z Unii Europejskiej

W dniu 18 sierpnia bieżącego roku Ministerstwo Handlu Chińskiej Republiki Ludowej ogłosiło przedłużenie trwającego postępowania antysubsydyjnego wobec importu z UE produktów mleczarskich o dodatkowe sześć miesięcy — do 21 lutego 2026 roku — powołując się na złożoność sprawy i zgodność z krajowymi przepisami antysubsydyjnym.

Postępowanie zostało wszczęte 21 sierpnia 2024 roku na podstawie formalnego wniosku złożonego przez Chińskie Stowarzyszenie Mleczarstwa oraz Chińskie Stowarzyszenie Przemysłu Mleczarskiego, które reprezentują interesy producentów krajowych, o czym pisaliśmy w sierpniowym „Przeglądzie” z ubiegłego roku. Autorzy wniosku argumentowali wówczas, iż unijni producenci mleczarni korzystają z nieuczciwych subsydiów, co doprowadziło do napływu tanich produktów i wyrządza poważne szkody finansowe oraz operacyjne chińskiemu sektorowi.

Ekspert Zhou Mi z Chińskiej Akademii ds. Handlu Międzynarodowego, wypowiadając się dla „Global Times”, zaznaczył, iż rozszerzenie terminu jest zasadne ze względu na skomplikowaną strukturę dotacji — zarówno na poziomie unijnym, jak i poszczególnych państw członkowskich — co utrudnia zebranie dowodów i przeprowadzenie rzetelnej analizy. Wskazano, iż badanie dotyczy 20 różnych programów subsydiowania sektora mleczarskiego UE, obejmujących kraje takie jak Irlandia, Austria, Belgia, Włochy i Chorwacja. Dochodzenie w obecnej formie obejmuje import świeżych serów, przetworzonych serów, serów pleśniowych typu blue cheese oraz wybranych produktów o wysokiej zawartości tłuszczu. Zakres badania subsydiów dotyczy okresu od kwietnia 2023 do marca 2024 roku, natomiast wpływ gospodarczy analizowany jest w szerszym okresie — od stycznia 2020 do marca 2024 roku.

W przypadku stwierdzenia istnienia subsydiów chińskie ministerstwo handlu zastrzegło możliwość nałożenia ceł wyrównawczych zgodnie z przepisami WTO. Podkreślono także, iż adekwatna procedura dochodzenia ma najważniejsze znaczenie dla utrzymania i rozwoju współpracy handlowej między Chinami a UE, a stronę unijną wezwano do naukowego i obiektywnego podejścia do rozwiązywania sporów handlowych.

20.08. Nowy ambasador ChRL w Polsce

20 sierpnia do Polski przybył nowy reprezentant Chińskiej Republiki Ludowej w stopniu ambasadora – Lu Shan, urodzony w 1971 roku, posiadający tytuł licencjata z literatury. Stał się on 21. ambasadorem ChRL w Polsce. Jak podaje Polskie Radio, Lu jest doświadczonym dyplomatą, który wpierw pełnił funkcję dyrektora Departamentu Spraw Europejskich w chińskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych – zajmował się tam m.in. współpracą Chin z krajami Europy Środkowej i Wschodniej. Z kolei w latach 2022-2025 pracował na chińskiej placówce w Burkina Faso. Na stanowisku chińskiego ambasadora w Warszawie zastąpił on Sun Linjianga, który z powodu mianowania na funkcję specjalnego przedstawiciela Chin ds. euroazjatyckich musiał zrezygnować z kierownictwa nad chińską placówką w Polsce.

Jedną z pierwszych aktywności nowego ambasadora było złożenie 28 sierpnia kopii listów uwierzytelniających na ręce wiceministra spraw zagranicznych Polski, Wojciecha Zajączkowskiego, przy okazji wymieniając z nim poglądy na temat obecnych stosunków Warszawy i Pekinu. Z kolei dwa dni później chińska ambasada opublikowała relację Lu z obchodów z okazji 80. rocznicy zwycięstwa w wojnie oporu narodu chińskiego przeciwko japońskiej agresji oraz w światowej wojnie antyfaszystowskiej.

25.08. Sprawa szpiegostwa Martina D. – ciąg dalszy

W listopadowej edycji „Przeglądu” przedstawiliśmy informacje dotyczące aresztowania w Niemczech Amerykanina, Martina D., oskarżonego o szpiegostwo na rzecz Chińskiej Republiki Ludowej. Został on aresztowany we Frankfurcie nad Menem przez funkcjonariuszy Federalnego Urzędu Policji Kryminalnej.

W dniu 25 sierpnia 2025 roku Generalny Prokurator Federalny złożył przed wyższym sądem krajowym oficjalny akt oskarżenia przeciwko obywatelowi USA. Podejrzany jest on o szczególnie ciężkie przestępstwo, tj. zaoferowanie swoich usług zagranicznej służbie wywiadowczej w celu prowadzenia działalności agenturalnej. Z aktu oskarżenia wynika, iż pomiędzy 2017 a wiosną 2023 roku Martin D. był zatrudniony jako pracownik cywilny kontraktowy Departamentu Obrony USA. Najpóźniej od 2020 roku stacjonował na amerykańskiej bazie wojskowej w Niemczech. Latem 2024 roku wielokrotnie kontaktował się z chińskimi organami państwowymi, proponując przekazywanie im wrażliwych informacji dotyczących Sił Zbrojnych USA. Podejrzany przebywał w areszcie od 7 listopada 2024 roku, zgodnie z wydanym wcześniej przez Sędziego Śledczego Federalnego Trybunału Federalnego nakazem aresztowania.

Idź do oryginalnego materiału