
Dworzec będzie miał patrona
Uroczystość nadania imienia dworcowi odbędzie się we wtorek, 24 czerwca o godz. 11 na placu przed gmachem. każdy zatem zainteresowany może wziąć udział w tym wydarzeniu.
Jan Gottlieb Bloch urodził się 24 czerwca 1836 r. w Radomiu, a zmarł 7 stycznia 1902 r. w Warszawie) to polski finansista i przemysłowiec, „król kolei żelaznych”; twórca i budowniczy kilku ważnych w Rosji linii kolejowych, w tym „Drogi Żelaznej Fabryczno - Łódzkiej” – krótkiej, ale dla rozwoju Łodzi niezwykle istotnej.
Jak podaje Wikipedia: "Był symbolem epoki dojrzałego kapitalizmu, najbardziej bodaj reprezentatywnym przedstawicielem uformowanej już burżuazji polskiej. Pisano o nim po śmierci: najwybitniejsza i najciekawsza postać świata finansowego Warszawy końca XIX w., gwiazda pierwszej wielkości polskiej elity finansowej ostatnich dziesięcioleci XIX w."
Jan Bloch pracował od 15. roku życia, choć jego ojciec był właścicielem niewielkiej farbiarni wyrobów włókienniczych, która znajdowała się pierwotnie w Radomiu, a później w Warszawie. Zaczynał jako goniec w banku, potem był administratorem dóbr ziemskich na Podolu
Gdy miał 19 lat udał się do pracy w Petersburg. Pracował tam początkowo w młynie parowym, a następnie zajął się budową kolei jako przedsiębiorca, początkowo jako poddzierżawca, prowadząc roboty budowlane związane z linią warszawsko-petersburską, zbudował m.in. stację kolejową w Petersburgu. Prowadząc budowy kolejowe zdobył znaczny majątek, który pozwolił mu po powrocie do kraju założyć w 1862 własny dom bankowy. Ale nieco wcześniej postanowił wyjechać na jakiś czas za granicę, gdzie studiował na uczelniach niemieckich.
Po ślubie z Emilią Kronenberg Jan Bloch osiadł na stałe w Warszawie, kupił okazały dom i założył duży kantor bankowy. Od 1864 r. angażował swe kapitały w rozmaite przedsięwzięcia przemysłowe, m.in. w Warszawie kupił, przebudował i unowocześnił młyn parowy oraz zbudował piekarnię mechaniczną. Znaczny był udział Jana Blocha w przemyśle cukrowniczym – kupował i modernizował cukrownie.
Ale przez cały czas był czynnym przedsiębiorcą kolejowym, co było jego podstawową działalnością i dało mu ów wiele mówiący przydomek król kolei żelaznych. Bo też życie i działalność tego działacza gospodarczego i przedsiębiorcy przypadło na czasy największego rozkwitu budownictwa kolejowego w Rosji.
kat, bdb