28 KWI: Rosja Traci Przewagę Powietrzną. Największy Szwedzki Pakiet Pomocowy Zmienia Wszystko!

migranciwpolsce.pl 4 dni temu



Subskrybuj naszą stronę z wiadomościami i uzyskaj dostęp do ekskluzywnych strategicznych i taktycznych raportów: https://www.rfunews.com/pricing
Odwiedź naszą stronę: https://www.rfunews.com

Dzisiaj pojawiła się interesująca informacja dotycząca obrony ukraińskiej przestrzeni powietrznej.

Ukraińska obrona powietrzna otrzymała jedno z największych wzmocnień, ponieważ pojawiły się doniesienia, iż nowy potężny radar latający ze Szwecji prawdopodobnie już dotarł na Ukrainę.
System ten pomoże ukraińskiej obronie powietrznej nie tylko w operacjach ofensywnych, ale także znacznie wzmocni jej zdolność do obrony tyłów Ukrainy przed ciągłymi atakami rosyjskich rakiet i dronów.

Szwecja zobowiązała się dostarczyć Ukrainie dwa samoloty z systemem ostrzegania i kontroli powietrznej ASC 890 w ramach największego jak dotąd pakietu pomocy wojskowej o wartości około 1,16 mld euro.
Decyzja Szwecji oznacza znaczne wzmocnienie zdolności obrony powietrznej Ukrainy.
Samoloty te, wyposażone w zaawansowane systemy radarowe Erieye, są przeznaczone do dalekiego zasięgu i identyfikacji celów.
Chociaż oficjalne potwierdzenie nie zostało jeszcze wydane, pojawiły się doniesienia, iż nad zachodnią Ukrainą przeleciał samolot kalibracyjny, co może oznaczać, iż Ukraińcy dokonują ostatnich przygotowań, kalibrując i dostosowując naziemne radary do przybycia nowych szwedzkich samolotów.

ASC 890, oparty na płatowcu Saab 340, jest powietrznym samolotem wczesnego ostrzegania i kontroli.
Jest on wyposażony w radar Erieye, stałą, aktywną matrycę skanującą zamontowaną na górnej części kadłuba.
System radarowy oferuje zasięg wykrywania do 450 km i może śledzić jednocześnie wiele celów, w tym samoloty, pociski i drony.
Dzięki pracy na dużych wysokościach, wynoszących 6000 metrów, ASC 890 może monitorować rozległe obszary, dostarczając dane w czasie rzeczywistym do centrów dowodzenia i zwiększając świadomość sytuacyjną.
Zasadniczo samoloty takie jak ASC 890 służą jako latające stacje radarowe i centra dowodzenia, skutecznie koordynując operacje powietrzne i naziemne, a ich kompaktowe rozmiary i niezawodność sprawiają, iż idealnie nadają się do szybkiego rozmieszczenia.

W kontekście obecnej infrastruktury obronnej Ukrainy ASC 890 stanowi znaczące ulepszenie.
Istniejące ukraińskie systemy radarowe są głównie naziemne i chociaż niektóre z nich mają zasięg około 350–400 kilometrów, ich nieruchomość ogranicza ich zasięg i sprawia, iż są podatne na przeszkody terenowe.
Platforma powietrzna ASC 890 pokonuje te ograniczenia, oferując szersze i bardziej elastyczne możliwości nadzoru.
Udoskonalenie to ma najważniejsze znaczenie dla wczesnego wykrywania nadchodzących zagrożeń, dokładniejszego ich śledzenia i skrócenia czasu reakcji, co pozwoli ukraińskiej obronie powietrznej skuteczniej przechwytywać zagrożenia powietrzne.

Integracja ASC 890 ma szczegółowe znaczenie w świetle nabycia przez Ukrainę zachodnich myśliwców, w szczególności F-16.
Po wprowadzeniu przez producenta, firmę SAAB, pewnych aktualizacji mających na celu poprawę interoperacyjności między tymi dwoma systemami, ASC 890 może teraz zapewnić tym samolotom kompleksową świadomość sytuacyjną, kierując je do celów i ostrzegając o potencjalnych zagrożeniach.
W rezultacie samoloty AWACS znacznie zwiększają zasięg działania F-Sixteen, umożliwiając im wykorzystanie nowoczesnych pocisków powietrze-powietrze na maksymalnym zasięgu, a także znacznie poprawią ograniczony zasięg wykrywania radarowego F-Sixteen.
Ta synergia zwiększa skuteczność operacyjną myśliwców, umożliwiając bardziej precyzyjne i skoordynowane misje.
Ponadto dane z ASC 890 mogą choćby wspierać ukraińskie myśliwce z czasów radzieckich, rozszerzając ich możliwości operacyjne pomimo różnic technologicznych.
Dzięki udostępnianiu danych radarowych i informacji o zagrożeniach w czasie rzeczywistym naziemnym centrom dowodzenia Ukraińcy mogą przekazywać pilotom aktualne informacje o celach i sytuacji dzięki bezpiecznego radia lub łącza danych.
Dzięki temu starsze samoloty, pomimo braku nowoczesnych radarów pokładowych, mogą działać skuteczniej, korzystając z zewnętrznego wsparcia w zakresie naprowadzania i ostrzegania.

Natomiast rosyjska platforma, Beriew A-50, stanęła przed poważnymi wyzwaniami.
Od początku 2024 r. Ukraina z powodzeniem namierzyła i zniszczyła co najmniej dwa samoloty A-50, wykorzystując systemy takie jak obrona przeciwrakietowa Patriot.
Straty te zmusiły Rosję do przeniesienia pozostałej floty A-50 jeszcze dalej od linii frontu, co zmniejszyło skuteczność nadzoru nad terytorium Ukrainy.
Zmniejszona obecność samolotów A-50 w pobliżu Ukrainy utrudnia Rosji prowadzenie ciągłego nadzoru powietrznego i skuteczną koordynację operacji powietrznych.

Ogólnie rzecz biorąc, pojawienie się szwedzkich samolotów ASC 890 jest strategicznym dobrodziejstwem dla Ukrainy, zwłaszcza w obliczu niepewności co do dalszego wsparcia wywiadowczego ze strony Stanów Zjednoczonych.

Źródło: Raporty z Ukrainy

Idź do oryginalnego materiału